Få kontroll på tiden

Hei, hei

Håper alle har hatt en fin uke. Jeg så en TED talk her om hvordan man skal få mest ut av dagen, eller få kontroll på den tiden vi har, og er selv veldig opptatt av å organisere dagene mine. Så tenkte bare å dele litt om hvordan gjøre det.

For det første er det oss selv som velger hva vi faktisk vil bruke tid vår på. Derfor handler ting oftest om prioriteringer. Selv bruker jeg mange timer på mobilen vær dag uten at jeg egentlig får noe ut av det. Så denne tiden kunne blitt prioritert til noe annet, om jeg hadde følt på at dette ble et problem.

Tenk på det sånn. Vi klager ofte på ting vi ikke får gjort da vi mener vi har så dårlig tid, men om du hadde fått en vannlekkasje i leiligheten din, og det hadde tatt deg en dag å fikse det hadde du fått tid til det? Da hadde plutselig prioriteringene blitt annerledes og vannlekkasjen ville da gå fremfor noe annet. For om du ser på det sånn tar dette deg kanskje 7 timer og fikse vannlekkasjen. Det tilsvarer egentlig bare 1t fra vær dag i uken.

Derfor mener jeg at hva vi velger og bruker tiden på er vår prioriteringer. Alle minutter jeg bruker er mitt valg, og ting jeg ikke velger å gjøre er fordi jeg egentlig ikke prioriterte det. Selv kan jeg ofte klage på at jeg ikke rekker å trene, men så bruker jeg over 2t av kvelden min på Netflix. Hadde trening da egentlig vært høyre opp på lista mi av prioriteringer hadde jeg rukket det. Derfor kan man heller si at unnskyldningen "Jeg har ikke tid" er ofte ment som det prioriterer jeg ikke (jeg vil ikke) akkurat nå.

En måte vi kan løse noe av dette tids problemet på er å sette oss konkrete mål. Tenk deg at du ser frem et år hvilke 3-5 ting gjorde året ditt så bra. Velg både fra jobb og fritid og bruk dette til å sette mål for neste år. For eksempel jeg ønsker og fortsatt kunne løpe.

Først må vi bryte målet ned i små deler. For eksempel ønsker man å løpe fem kilometer. Da kan man melde seg på et løp, for å ha noe å trene mot. Deretter må man finne frem klær og sko. Tilslutt må man sette opp en plan på hvilke dager man ønsker og trene. Og planlegge uken sin. Selv legger jeg en plan for uken vær søndag. Da kan man reflektere over uken som har godt å planlegge en ny uke.

Det kan være en fordel å planlegge uken ved å skrive opp hvor mange timer du bruker på jobb vær dag, hvor mange timer søvn du trenger og hvor mye fritid du har. Har du dette kan du lage en effektiv plan. Det er også viktig og ikke prokrastinere. Noen ganger er det sykt vanskelig å komme seg ut på trening, men da er det viktig og huske hvorfor du gjør dette. Jeg setter ofte en alarm på eller planlegger en økt med en venninne for da syns jeg det er vanskeligere og komme meg på unnskyldninger for å unngå å trene. Det er også viktig og holde seg organiser, jeg skriver alle avtaler og planer ned i kalenderen. Da veit jeg alltid hva som skal skje i løpet av uka og kan tilpasse meg mer etter det. Selvfølgelig skjer det jo ofte uforutsette ting, men ved å ha en plan er det lettere og komme tilbake fra uforutsette hendelser.

Så ved å planlegge uken godt, sette opp hva man ønsker og prioritet, unngå prokrastinering og organisere dagene bra. Vil du fort få bedre kontroll over tiden din.

Håper alle har hatt en fin uke, og er klare for en ny start på mandag.

Bildet er tatt fra Pinterest

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg